Virkad boll mönster!

Hejhej!

Jag har skrivit rent ett gammalt mönster son jag har gjort själv på en vanlig boll. När jag gjorde den använde jag tre olika färger, men du kan lika vil strunta i att byta färg och istället göra en enfärgad boll. Jag använde virknål 2 och passande tunnt garn, men detta kan också ändras efter behag. :) Bollen kan fyllas med vanligt vadd eller on du vill ha den lite tyngre ris eller som jag gjorde, med "indian-"pärlor. Då kan bollen bli blöt utan att den inte förstörs! Detta är ett bra nybörjarmönter då du får träna på att öka och minska.

 

Virka 2 lm, (med färg 1) och virka i den första av dem med:

 

Varv 1: 6 fm (6)

Varv 2: Virka 2 fm i varje fm. (12)

Varv 3: *17 fm, virka 2 fm i nästa maska*, upprepa *-* varvet ut. (18)

Varv 4: *2 fm, virka 2 fm i nästa maska*, upprepa *-* varvet ut. (24)

Varv 5: *3 fm, virka 2 fm i nästa maska*, upprepa *-* varvet ut. (30)

Varv 6: *4 fm, virka 2 fm i nästa maska*, upprepa *-* varvet ut. (36)

Varv 7: *5 fm, virka 2 fm i nästa maska*, upprepa *-* varvet ut. (42)

Varv 8: *6 fm, virka 2 fm i nästa maska*, upprepa *-* varvet ut. (48)

Varv 9: *7 fm, virka 2 fm i nästa maska*, upprepa *-* varvet ut. (54)

(Byt till färg 2.)

Varv 10-17: Virka 8 varv med bara fm. (54)

(Byt till färg 3.)

Varv 18: *71 fm, virka ihop de nästa 2 maskorna*, upprepa *-* varvet ut. (48)

Varv 19: *6 fm, virka ihop de nästa 2 maskorna*, upprepa *-* varvet ut. (42)

Varv 20: *5 fm, virka ihop de nästa 2 maskorna*, upprepa *-* varvet ut. (36)

Varv 21: *4 fm, virka ihop de nästa 2 maskorna*, upprepa *-* varvet ut. (30)

Varv 22: *3 fm, virka ihop de nästa 2 maskorna*, upprepa *-* varvet ut. (24)

Varv 23: *2 fm, virka ihop de nästa 2 maskorna*, upprepa *-* varvet ut. (18)

Fyll nu bollen.

Varv 24: *1 fm, virka ihop de nästa 2 maskorna*, upprepa *-* varvet ut. (12)

Varv 25: Virka ihop maskorna 2 och 2 varvet ut. (6)

 

Fyll bollen lite mer om det behövs. Fäst trådarna och sy igen det lilla hålet på slutet. Klart!

 

Ebba

Kul med bollen! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback